Margo en Michiel Maiwald hebben in de zomer van 2015 Amerika van noord naar zuid doorkruist op hun Santosfietsen, die zij bij Sector 2 Bikes hebben gekocht. Ontberingen hebben zij doorstaan, maar fietsen blijft hun passie. Michiel vertelt zijn verhaal over te weinig eten, de kwaliteit van Santos als vakantiefiets en het belang van een goede voorbereiding als je aan zo’n avontuur begint.

‘Mijn vrouw en ik hebben een aantal jaar geleden de draad van het fietsen weer opgepakt. Omdat wij vroeger veel gefietst hebben en omdat drie jaar geleden ook ons laatste kind het huis uit was, hebben wij onszelf verwend met twee mooie fietsen, de Santos Travelmaster 2.8 om precies te zijn.

We zijn toen met z’n tweeën voorzichtig begonnen met een fietsvakantie langs het voormalig IJzeren Gordijn. Fietsen met alleen wat bagage en overnachten in hotelletjes. Het jaar daarop zijn we naar Rome gefietst, toen met kamperen erbij maar nog wel met uiteten gaan. Het jaar daarna hebben we een rondje Ierland gefietst, gekampeerd en ook onderweg ons eten gekookt, als eerste voorbereiding op onze grote reis door Amerika van afgelopen zomer (2015).’

Great divide

‘Die reis door Amerika heet de Great Divide Mountain Bike Route en doorkruist de Rocky Mountains. Dat is een beschreven route van Banff in Canada naar Antelope Wells in New Mexico. Op deze 4800 kilometer hebben we ons zo’n anderhalf jaar voorbereid. Omdat het niet iets is wat je zomaar doet. Het is zwaar omdat 90% van de wegen gravel roadszijn, dus half verharde wegen.

De route loopt dwars door de Rockies heen zonder welke vorm van civilisatie ook. Dus je moet behoorlijk zelfvoorzienend zijn om zo’n tocht te kunnen maken. We hebben de route niet helemaal afgemaakt, maar we zijn 60 dagen onderweg geweest en hebben zo’n 4000 kilometer in lengte afgelegd en 60 kilometer in hoogte. Dat betekent dat we elke dag gemiddeld duizend meter moesten klimmen …’

Afvallen

Wat moet je dan niet eten? ‘Te weinig! We hebben te weinig gegeten onderweg. Als je klimt wil je zo licht mogelijk zijn. Nu zijn Santosfietsen niet beroemd om hun lichte gewicht (overigens wel om hun robuustheid). Omdat je zelfvoorzienend bent moet je alles bij je hebben, zoals kookgerei, slaapspullen, tentje. En dan moet je ook nog voor vier dagen eten en met name drinken meenemen. En je moet klimmen.

Dus we moesten ergens een compromis sluiten. We namen net voldoende eten mee om niet te verhongeren. Maar je verbrandt heel veel. De dagen dat we niet in de bewoonde wereld waren, dan aten we eigenlijk te weinig. Telkens áls we in een stadje waren, eens in de drie á vier dagen, dan gingen we bijeten. We hebben uitgerekend dat we zo tussen de 7 en 8000 kcal per dag verbrandden. Dat is, zeg maar, drie- tot viermaal zoveel als de normale dagelijkse hoeveelheid. Je begrijpt wel dat je gaat afvallen. Dat is bij ons ook gebeurd: zo tussen de 8 en 10 procent.’

Rust en ruimte

Is dat leuk? ‘Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik niet weet wat de lol ervan is, zeker niet toen we daar waren. Het was fysiek een forse uitdaging. De great divide betekent eigenlijk de waterscheiding tussen oost en west Amerika. Dus je fietst voortdurend op de hoogste lijn die er te vinden is in de VS. Dat betekent dat je heel veel moet klimmen en dalen.

Wat ons het meeste aantrok en het meest is bijgebleven is dat je zo ver van de civilisatie af zit. Je komt soms drie tot vier dagen niemand tegen. Nou ja,  behalve jezelf. Wij zijn onszelf behoorlijk vaak tegengekomen. Gelukkig is ons huwelijk zo goed dat het er niet alleen tegen bestand was maar het er zelfs nóg beter van is geworden. We zijn nu al zo’n vier maanden thuis. En ondanks alle ontberingen zeg ik: ik zou morgen weer gaan. De stilte, de rust en de ruimte zijn ons zo goed bevallen.’

29er

Dat allemaal op een “gewone” Santos? ‘Wij hebben ervoor gekozen andere banden op onze Santos te zetten. Tegenwoordig heet ons type fiets travelbike. Het grote verschil met stadsfietsen is dat ze wat steviger zijn uitgevoerd. Zeker die van Santos. Want Santos is de Rolls Royce onder de vakantiefietsen. Ze hebben bagagedragers op zowel het voor- als het achterwiel, waardoor je veel tassen kunt meenemen. Ze zien er verder uit als normale fietsen met normale wielen en spatborden.

Maar je kunt je voorstellen dat je voor die gravel roads liever een soort mountainbikes zou willen hebben. Dus ik heb de banden vervangen door mountainbikebanden. Maar omdat die banden groter zijn dan die erom lagen, konden de spatborden er niet meer tussen. Dus die heb ik er ook afgehaald. Je krijgt dan een soort mountainbike, maar dan zonder vering. Het ziet er meer uit als een 29er, een grote mountainbike.

Verder zit er gewoon een Rohloff 14 versnellingsnaaf op. We hebben alleen het achterste tandwiel ervan een tandje groter gemaakt dan standaard het geval is, zodat we wat makkelijker konden klimmen. Verder hebben we niets aan de Santosfietsen veranderd en hebben ze zich bijzonder goed gedragen onderweg.’

Trainingsprogramma

Hebben jullie behalve jullie voorgaande fietsvakanties nog getraind voor Amerika? ‘We zijn in de winter begonnen met iets dat heet de cycling academy. Dat is een organisatie die indoortrainingen geeft voor wielrenners om de winter door te komen. We hebben daar wekelijks drie uur op een spinningfiets aan onze basisconditie gewerkt. Daarna vanaf april hebben we drie keer per week op onze Santosfietsen buiten getraind.

We hadden, heel luxe, een personal trainer die een trainingsplan had gemaakt dat wij eens per maand met hem doornamen. Ons programma bestond uit één keer in de week anderhalf tot twee uur fietsen, één keer intervaltraining en in het weekend één keer twee tot vier uur fietsen. De duur en intensiteit liep langzaam op tot een week of twee voor we naar Amerika gingen. Dit trainingsprogramma hebben we trouw gevolgd en dat heeft ons enorm geholpen. We zijn beiden net iets over de 50, dus we zijn ook geen jonge hinden meer. Ik raad mensen die dit leuk vinden om te doen aan dit écht niet ongetraind te gaan doen, want je komt jezelf behoorlijk tegen.

Band met Bart

Bart is een man waar ik 100% vertrouwen in heb. Ik raadpleeg hem graag bij dingen die ik zelf eventueel niet weet. Hij is altijd bereid om te helpen en hij staat open voor suggesties. We zijn gewoon tevreden klanten van Sector2bikes.’

‘Zo hebben we gespard met meningen over die wielen. Ik geloof dat ik met het idee kwam en daar sparren we dan over. Bart is ook een vakantiefietser, dus hij heeft zo zijn ervaringen. Toen wij drie jaar geleden deze fietsen kochten, had ik al 15 jaar niet meer zo intensief gefietst, dus was m’n ervaring weer wat minder. Dus dan vaar ik wat meer op zijn kennis. Nu kan ik zeggen, gezien die tocht die we hebben gemaakt, dat ik ook een ervaren vakantiefietser ben.’

Michiel Maiwald

Kijk hier voor meer informatie over de vakantiefietsen van Santos en over de Santos Travelmaster.

Wil je ook met iemand met verstand van zaken praten over jouw reisplannen en de keuze voor een fiets?
Maak nu een afspraak, of bel 0317 – 745 922!

“Santos is de Rolls Royce onder de vakantiefietsen” “Santos is de Rolls Royce onder de vakantiefietsen” “Santos is de Rolls Royce onder de vakantiefietsen” “Santos is de Rolls Royce onder de vakantiefietsen”