Van 4.29 tot Santos Cross Lite

Ongeveer een jaar of 3 geleden heb ik een verslag geschreven over de Santos 4.29 “Gravel Racer”. Die naam “Gravel Racer” hebben we de 4.29 zelf gegeven omdat Santos zelf nog geen Gravel Racer in het assortiment had. Een gravel racer is een fiets met een breed inzet bereik en dus veel mogelijkheden. Zowel als commuter, vakantiefiets of voor off road gebruik. Met een gravel racer kan je eigenlijk alle kanten op.

We hadden een vooruitziende blik. Net nadat we ónze versie van de 4.29 Gravel Racer introduceerde, kwam Santos Bikes met de officiële uitgave van deze fiets: de Santos Cross Lite. Op onze site staan inmiddels een aantal verhalen van klanten die in de afgelopen tijd een Santos Cross Lite hebben aangeschaft, en die leuk zijn om te lezen.

De naam “Santos 4.29 Gravel Racer” heeft het niet gehaald dus we noemen onze creatie maar gewoon Santos 4.29. Punt!

 

Hoe is het gegaan met onze blauw/oranje rakker?

Oorspronkelijk was het de bedoeling om een versie van de 4.29 te bouwen met spatborden en dragers om te kijken hoe het rijgedrag van een Santos 4.29 mtb zou uitpakken als je de fiets op een andere manier zou gaan inzetten. Een mtb wordt natuurlijk met andere eisen en wensen ontworpen dan een reis/vakantie fiets. Ook de zithouding is anders. Na de testfase zou onze blauwe 4.29 gewoon weer als mtb in de testvloot worden opgenomen. Dat is even wat anders gelopen…

Na een paar langere ritten gecombineerd met verschillende afstanden woon-werk verkeer, werd het steeds duidelijker dat de 4.29 bijzonder goed uit de verf komt als het gaat om rijgedrag met bagage gecombineerd met een sportieve zithouding. De langere bovenbuis en het lagere en korte balhoofd zorgt ervoor dat je een sportievere zithouding kan instellen als bijvoorbeeld een Santos Travelmaster 2.8 of 2.9 of Travel Lite. Een Travelmaster 3+ komt wat dat betreft wat meer in de buurt van de 4.29 maar heeft toch een wat gematigder stuurgedrag. Wat ook logisch is, want ander soort fiets.

Het rijgedrag van de 4.29 laat zich het best omschrijven als wendbaar op kruissnelheid (20/25 km/u) maar voorspelbaar en stabiel bij lage (5/10 km/u) of juist zeer hoge snelheden. En bij hoge snelheden bedoel ik vanaf zo’n 40/45 km/u. Waar je zo langzaam of juist zo hard rijdt? Vooral in heuvelachtig en bergachtig gebied bij klimmen en daarna, natuurlijk, bij het afdalen. ????

Ik gaf al aan dat het met de blauw/oranje 4.29 iets anders gelopen is dan de bedoeling was. De samenstelling van de fiets is mij zo goed bevallen dat we hem niet meer teruggebouwd hebben naar de mtb variant die het eigenlijk was. Hij wordt nog dagelijks en met veel plezier gebruikt en is in deze uitvoering in onze testvloot opgenomen.

Ook aan de keuze voor de banden (Schwalbe Kojaks) en het stuur (FSA Metropolis) is niks veranderd. Deze Schwalbe banden zijn goed lekbestendig gebleken en zijn het hele jaar bruikbaar en het stuur, tja…, een beetje vreemd maar wel lekker!

Zijn er helemaal geen kritiekpunten?!

Jawel hoor! Een aantal van de onderdelen die we hebben gebruikt, waren niet doordacht. Zo heb ik voor te smalle spatborden gekozen bij de opbouw. Geschikt voor de 35 mm Kojaks maar een bredere band past natuurlijk niet in een smal spatbord. En dat terwijl het 4.29 wel tot 2.35 inch banden kan hebben met bijpassende spatborden. Gemiste kans! Nu is het niet zo eenvoudig om de fiets te voorzien van bredere banden.

Daarnaast zou ik ook niet meer kiezen voor de Shimano Alfine 11 speed naaf. Het verloop van de versnellingsverhoudingen, bereik en het onderhoud zijn zeker niet op het nivo van de Rohloff Speedhub. Daar hebben we een beetje in onze eigen voet geschoten. Voor woon/werk verkeer misschien een optie maar als je je fiets ook voor andere toepassingen wilt gebruiken, dan is een Rohloff Speedhub een betere keuze. Het prijsverschil haal je er makkelijk uit.

Ook zijn we er achter gekomen dat het niet slim was om aluminium spaaknippels te gebruiken. Deze blauwe nippels waren wel lichter dan de messing nippels die Santos zelf gebruikt en pasten meer bij de kleur van de fiets maar er zijn er wel een paar in het voorwiel gesneuveld door de inwerking van zout tijdens de wintermaanden. Als preventief onderhoud hebben we de aluminium nippels vervangen voor messing nippels. Soms is mooi goed maar in dit geval is betrouwbaarder beter!

 

Conclusie

De Santos 4.29 heeft ons verrast!

We wisten al lang dat het een heel fijne en betrouwbare mtb was maar het blijkt ook een super reis- en woon/werkverkeer fiets te zijn. Het is echter niet een fiets voor álle fietsers. Met name racefietsers en mountainbikers of mensen met een voorkeur voor een sportieve zithouding kunnen goed uit de voeten met de reis/commuter uitvoering van de 4.29. Zit je wat meer recht op, dan zou ik zeker ook naar de andere Santos modellen kijken.

Ga bij het samenstellen wel uit van alles wat je mogelijkerwijs met de fiets wilt gaan doen en kijk daarbij ook goed naar de nabije toekomst. Als je dat doet en je kiest voor de juiste configuratie, dan heb je een super allround fiets onder de billen die op elk gebied jaren lang voor je klaar staat. Je kan het beste wel kiezen voor een Rohloff uitvoering. Derailleur of Pinion kan ook maar laat je over die keuze goed voorlichten!

De 4.29 staat helaas niet bij alle dealers in alle maten voor je klaar als testfiets maar bij ons in Elst wel. Als je wilt proefrijden of meer over de configuratie wilt weten, neem dan even contact met ons op!

Zijn we nu klaar met de 4.29? Ja, met de oranje/blauwe wel. Die blijft in onze testvloot beschikbaar om mee te gaan rijden. Intussen broeden we al weer op nieuwe projectjes zoals deze 🙂

 

Wil jij de Santos mountainbike 4.29 of de opvolger, de Cross Lite,  wel eens testen? Kom proefrijden! Wij hebben alle maten staan. Bel 0317 – 745 922.
Of kijk voor meer info over onze fietsen van Santos en over de Santos 4.29.

 

Lange duurtest Santos 4.29 Gravel racer: hoe staat het ermee